01.01.2013 CZTERY ŻURAWIE TEREX® CC 2800-1 PODCZAS PRACY W RAFINERII ROPY - Cranes and construction machinery

Go to content

Main menu:

01.01.2013 CZTERY ŻURAWIE TEREX® CC 2800-1 PODCZAS PRACY W RAFINERII ROPY

Newsletter > Archive 2013


PRACA W ŚWIATOWEJ ENERGETYCE
Azerbajdżan, Baku

CZTERY ŻURAWIE TEREX® CC 2800-1 PODCZAS PRACY W RAFINERII ROPY NAFTOWEJ W BAKU


Kwartet CC 2800-1 podnosi 1,126-tonowy (1,241 US t) moduł podstawy wiertniczej
do wysokości 18 metrów (95 stóp).

W grudniu 2011 cztery gąsienicowe żurawie CC 2800-1 tureckiego usługodawcy Hareket podniosły podstawę modułu wiertniczego (DSM) dla Zachodniej platformy wiertniczej  Chirag (WC PDQ), jako części Naftowego Projektu Chirag wykonywanego w Baku, Azerbejdżan przez konsorcjum Amec Tekfen Azfen. Najcięższy komponent platformy 1,120-tonowy (1,241 US t) był najpierw podniesiony do wysokości 18 metrów (95 stóp) i przeniesiony o 51 metrów (167 stóp), przy wykorzystaniu 95% udźwigu czterech żurawi Terex. To było prawdziwe wyzwanie dla ludzi i sprzętu zaangażowanych w tą operację.



Szkolenie i dostawa żurawi były zorganizowane przez DAS Otomotiv Amec. Kierownik projektu Bob Parker wiedział od początku przygotowań, jakie żurawie będą potrzebne do wykonania pracy: “Ogromna wszechstronność i niezawodność CC 2800-1 to były dwa decydujące czynniki. Fakt , że mogą być szybko i łatwo konfigurowane na miejscu pracy był bardzo ważny".  Dwa inne żurawie CC 2800-1 używane już na miejscu budowy były dodatkowym elementem decydującym o słuszności założeń projektu. Dwa żurawie zostały dostarczone przez DAS Otomotiv, autoryzowanego dystrybutora Terex w Turcji i Azerbejdżan razem z zespołem treningowym dla projektu. “Jedym z kluczowych elementów w naszej obsłudze klienta jest kompleksowa obsługa, dlatego w celu doradztwa technicznego mieliśmy personel na miejscu w Baku" wyjaśnia inżynier Ceyhun Hazneci. Osiem dni zajęła łącznie konfiguracja wszystkich czterech żurawi. Samo wyrównanie terenu to dwa dni: “By zrobić wystarczająco wytrzymałe ścieżki trzeba było użyć ogromnych ilości wypełniającego materiału i ubijać go przez 12 h dziennie"mówił Bob Parker, dyrektor BP Heavylift.  Szybkość wiatru występująca w czasie złej pogody zmusiła zespół do odłożenia operacji na dwa dni, do czasu aż meteorolodzy przepowiedzieli minimum 6 godzinne okno z odpowiednią pogodą.
Doskonale zsynchronizowany Kwartet
Żurawie zostały skonfigurowane w identyczny sposób - SSL z 60-metrowym (197 stóp) wysięgnikiem głównym. Różnice występowały w konfiguracji przeciwwagi - w zależności od żurawia było to od 250 ton (275 US t), do 300 i 400 ton (330 do 441 US t). Powodem był przesunięty środek ciężkości modułu wiertniczego, z jednej strony był on cięższy. Aby wyrównać ciężar dwa żurawie z lżejszej strony modułu pracowały z mniejszą przeciwwagą, większym kątem podniesienia wysięgnika i mniejszym promieniem roboczym. Dodatkowo zespół zastosował dodatkowe podkładki pod moduł, aby zapobiec jego przechyleniu. Teraz żurawie były gotowe podnieść masywny, wysoki na 28-metrów (92 stopy), 1,126-tonowy (1,241 US t) moduł o wymiarach 21 na 19 metrów (69 stóp na 62 stopy). “Współpraca  ludzi i maszyn nie mogła być lepsza" mówił dumnie Barry Riddel, z nadzoru BPTechnical Lift Authority. Zespół przeprowadził całą operację mając 12 ton (13 US t) zapasu w wartości podnoszonego ładunku, a nawet momentami tylko 3 tony (3.3 US t). Ogranicznik udźwigu i sterowanie CC 2800-1 były jednym z najważniejszych elementów zapewniających precyzję całej operacji. Fakt bezproblemowego przeprowadzenia montażu nie zaskoczył kierownika projektu  Amec Boba Parkera - “ Jestem w biznesie od 38 lat, 28 z nich jako dyrektor i mogę powiedzieć, że kiedy spoglądam na swoje doświadczenia z CC 2800-1 mogę mówić , że "...CC 2800-1 jest nie tylko wyjątkowy, ale też jedyny któremu zaufałbym przy każdej operacji podnoszenia, ni
eważne jak skomplikowanej...”. Barry Riddell wtrąca się z tą samą ilością entuzjazmu: “Nasze doskonałe planowanie i
wysoce wykwalifikowany personel uczynił operację możliwą. Praca operatora, żurawia i naszych kierowników i pracowników technicznych była doskonała, personel zabezpieczający w stałej gotowości, a wszystkie cztery żurawie pracowały jak jeden".


Artykuł z TEREX Newsletter  terex.com

Back to content | Back to main menu