2016.01.10 TEREX MHPS (d. Gottwald) G HMK 4406 rozpoczyna pracę w polskim porcie

Po odbiorze przez TDT oraz po przeszkoleniu operatorów i pracowników obsługi technicznej, zakupiony przy udziale firmy Mastal, żuraw TEREX o udźwigu 100 ton rozpocznie pracę na nabrzeżu DB Port Szczecin. Żuraw dostarczony został 29 listopada 2015 i po zmontowaniu na nabrzeżu rozpoczął testy i procedurę odbioru TDT.
Żurawie samojezdne portowe produkcji TEREX MHPS różnią się znacznie od innych tego typu, produkowanych przez konkurencję (np. Liebherr’a). W porównaniu do sterowanych i napędzanych hydraulicznie produktów konkurencji wypadają zdecydowanie lepiej pod względem trwałości i ekonomii eksploatacji. Sterowanie i napęd elektryczny pozwalają na osiąganie trwałości niedostępnej dla układów hydraulicznych. Koszty eksploatacji, zarówno bieżącej, jak i konserwacyjnej, są znacznie niższe. Dodatkowym atutem jest mniejsze zanieczyszczenie środowiska – zarówno dzięki niższej emisji spalin, jak i dzięki mniejszemu obciążeniu środowiska przez zużyte materiały (brak wymiany oleju hydraulicznego dla zasilania funkcji żurawia – tylko układ jezdny i podpory wymagają oleju hydraulicznego). Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej uzyskiwane jest przez jej odzysk w czasie opuszczania ładunku.
Podstawowe parametry żurawia:
Wymiary i masy
Promień 11.0 – 46.0 m
Punkt mocowania wysięgnika 16.7 m
Kabina (poziom wzroku operatora) 19.1 m
Baza podparcia 13.0 m x 12.5 m
Podwozie w trybie jazdy 16.3 m x 9.0 m, opcjonalnie 16.3 m x 8.3 m
Ciężar (ok.) 360 t
Wysokość podnoszenia
Powyżej poziomu nabrzeża G HMK 4406 42.0 m
Poniżej poziomu nabrzeża 12.0 m
Układ jezdny
Osie 6
Osie kierowane 6
Osie napędowe 2
Psi chód 25°
Prędkości robocze
Obrót 0 – 1.6 rpm
Podnoszenie wysięgnika 0 – 80 m/min
Jazda 0 – 80 m/min