Udźwig w nazwie typu/modelu żurawia
2014.06.29
Udźwig żurawia w nazwie typu
Obecnie w nazewnictwie modelu żurawia prawie wszystkie firmy starają się umieścić udźwig maksymalny maszyny, dotyczy to głównie żurawi szosowo-terenowych.
Dla firmy TEREX będą to np. AC 200 (udźwig max. 200 t), AC 500 (udźwig max. 500 t), dla Liebherra np. LTM 1160 (udźwig max. 160 t), itd.
Jest to oczywiście głównie chwyt marketingowy. Nie jest trudno wyobrazić sobie podniesienie ciężaru 500 t w odległości 3 m od osi obrotu (chociaż bryła 500 t, biorąc pod uwagę szerokość pokładu żurawia od osi – 1,5 m musi być wyjątkowo zwartą konstrukcją), ale pozostaje pytanie co zrobić z podniesionym ładunkiem? W zasadzie, jedynym rozwiązaniem (zgodnym z tabelami udźwigu) jest odstawić go z powrotem. Przydatność takiej operacji jest mocno wątpliwa i niezbyt często wykorzystywana.
Dawniejsze oznaczenia podające w nazwie typu udźwig w tonometrach były bardziej czytelne dla fachowców, łatwiejsze było porównywanie żurawi „na pierwszy rzut oka”. Teraz porównanie parametrów żurawi o udźwigu 100 t jest już dużo bardziej skomplikowaną sprawą, trzeba odwoływać się do tabel udźwigu dla żurawia danego producenta. Udźwig 100 t na 3 m nie mówi wiele o parametrach, żurawie różnych producentów już na promieniu 10 m potrafią różnić się udźwigiem o ładnych parę ton, co dla kupującego nie jest bez znaczenia (oczywiście oprócz różnej ceny).
Co ciekawe, producenci żurawi bardzo niechętnie publikują porównania swoich żurawi z konkurencją. Czyżby różnice były tak znaczne na niekorzyść produkowanych przez nich żurawi? Z logicznego punktu widzenia jest to niemożliwe, jakiś żuraw musi mieć lepsze parametry od innego, przynajmniej w danym zakresie. Ale może ułatwienie klientom wyboru jednak nie leży w interesie producentów, a oprócz tego opracowania kosztują.
Dodatkowo, patrząc od strony klienta, jak to ładnie brzmi:
posiadamy żurawie o udźwigu 500 t!